15 Grudnia

Termografia, czyli wizytówki z drukiem wypukłym

Wizytówki, w których wszystkie lub wybrane elementy tekstu i grafiki są wypukłe, to bardzo efektowny sposób prezentacji informacji osobistych lub firmowych. Najpowszechniej stosowana dla tej techniki nazwa - druk wypukły - może być nieco myląca, ponieważ przez całe wieki oznaczała ona wyłącznie jedną z trzech podstawowych technik drukarskich, na które składają się druk płaski, druk wklęsły i właśnie druk wypukły. Przykładem współcześnie stosowanej techniki druku wypukłego jest fleksografia, a w twórczości artystycznej także drzeworyt i linoryt, miedzioryt i wszelkie inne techniki, polegające na żłobieniu płyty drukarskiej.

Druk wypukły rozszerza percepcję odbiorcy o dodatkowe doznania - poprzez zmysł dotyku, dający wrażenia nie mniej intensywne niż wrażenia wzrokowe.

Z pracowni Intercard (A.Z.)

Stosowany w uszlachetnianiu wizytówek druk wypukły polega na wykonaniu nadruku przy użyciu specjalnej farby drukarskiej z dodatkiem substancji termoplastycznych, które po ich poddaniu obróbce cieplnej zwiększają objętość. Inne określenia tej techniki to termografia i druk puchnący, a stosowana jest ona najczęściej w takich produktach jak wizytówki, teczki, koperty i papiery firmowe oraz metki i zawieszki.
Przykłady wizytówek z nadrukiem termograficznym można znaleźć w naszej galerii. Termografię można stosować na różnych nośnikiach, m. in. na papierach kredowych, powlekanych i niektórych gatunkach papierów niepowlekanych. Druk wypukły też łączyć z wielu innymi technikami uszlachetniającymi.