Wizytówki letterpress: płaskorzeźba w papierze

Letterpress to technika tłoczenia kartonu, dająca wspaniałe efekty szczególnie w zastosowaniach, w których wytłaczane wzory mają subtelny charakter. Jest to też popularny sposób na podkreślenie ważnych treści w warstwie tekstowej wizytówki.
Letterpress oznacza tłoczenie wgłąb wizytówki, przy czym tłoczenia takie - nawet bardzo delikatne i skomplikowane, jak w przypadku pisma odręcznego - można dodatkowo zadrukować farbą dowolnego koloru. Delikatne wzory tłoczone w kartonie przy użyciu tej techniki są słabo wyczuwalne dotykiem, ale tworzą interesujące efekty wizualne, szczególnie w świetle padającym na wizytówkę pod ostrym kątem.

Choć ze względu na koszt stosowanych w tej technice materiałów wizytówki letterpress nie należą do produktów tanich, pozwalają jednak tworzyć karty o najbardziej eleganckim, dekoracyjnym wyglądzie.

Wizytówki letterpress

Podstawowe parametry produktu (szczegółowe informacje oraz informacje o niestandardowych zastosowaniach tej techniki chętnie prześlemy pocztą elektroniczną).

Papier (i inne nośniki)

Najwdzięczniejszym materiałem do zabiegów typograficznych (czyli tłoczeń delikatnych wzorów, takich jak pismo odręczne) są w 100% bawełniane papiery i kartony o gramaturach od 350 do 710 g/m. Innym wartościowym nośnikiem dla takich prac są kartony z grupy Munken o gramaturach od 350 do 600 g/m. Interesujące efekty można uzyskać także przy użyciu innych papierów i kartonów ozdobnych, którym poprzez kaszerowanie można nadać gramatury nawet do 1000 g/m (przy połączeniu trzech warstw).

Druk

Tłoczenia można wykonać na materiałach zadrukowanych dowolną techniką, w tym offsetową i sitodrukową. W przypadku wizytówek, często stosowany jest druk w skali Pantone® w jednym lub w większej liczbie kolorów spotowych, a także druk w tradycyjnym modelu CMYK. Ładne efekty daje zadruk typograficzny (jednoczesny druk i tłoczenie) oraz Hot-Print (zadruk folią i wtłoczenie). Blickprint to kolejny efektowny zabieg, polegający na zadruku bez użycia ani farby, ani folii.

Format

Prace w standardowych formatach wizytówkowych, 50x90 mm i 55x85 mm wymagają jedynie standardowych procedur produkcyjnych. W przypadku innych formatów konieczna jest analiza technicznych możliwości ich realizacji.

Nakład

Wysokość nakładu bez wątpienia ma istotny wpływ na jednostkową cenę produktu, ponieważ wiele kosztów produkcji, takich jak klisze i matryce, to koszty stałe, niezależne od liczby wyprodukowanych egzemplarzy. Tłoczone wizytówki nierzadko wykonywane są w nakładach tak niskich jak 100 egzemplarzy, przy cenie jednostkowej, która dla tak złożonych prac ciągle uznana może być za bardzo atrakcyjną. Wraz ze wzrostem nakładu cena ta staje się oczywiście jeszcze bardziej korzystna.

Uszlachetnienia

W przypadku nośników bawełnianych już sama forma (czyli technika) druku może zapewnić efekty uszlachetniające. W przypadku materiałów innych, niż bawełniane, można oprócz letterpress zastosować kaszerowanie, folię matową, błyszczącą lub folię typu softtouch, foliowanie z punktowym lakierowaniem UV, termografię *czyli druk wypukły) oraz barwienie brzegów.

Wykończenie

Wykończenia stosowane łącznie z tłoczeniami letterpress obejmują wykrawanie rogów, bigowanie (przypadku nośników jednowarstwowych), wykrawanie kształtów i modelowanie krawędzi, perforację lub grawerowanie laserowe oraz perforację mechaniczną (aby uzyskać np. łątwo oddzierane części karty).

Podobne produkty

Produkty i techniki, które można zastosować zamiast lub łącznie z wyżej opisaną